Friday 30 November 2018

ඉස්සර රජ කාලෙ නොවෙයි දැන් මේ කාලේ.. -01.

"මේ කාලේ.. වගේ නෙවේ.. ඒ කාලේ...ඒ කාලේ..මහප්පා දෙන සත දෙක අරන් ට්‍රන්ක පෙට්ටියත් උස්සන් ඉස්ස්කෝලේ ගිහාම..ඔය  දැන් කාලේ වගේ......"
ඒ අත්තම්මා. වෙවුලන ස්වරයෙන් රස කර කර ඇගේ මතකයට එන එන ගානේ කියන ඒ කාලේ ගැන අහන්න අපි බාල කාලේ හරිම ආසයි නේද?

"අපේ කාලෙ නම් ඔය නාඩගම් තිබුනෙත් නෑ..අපි ඔය වයසට ඕවා දන්නෙත් නෑ."
ඒ අම්මා. ටිකක් විතර කේන්ති ගිහාම අපිට කියන ඒ කාලේ ගැන අත්තම්මා  වගේ රසට අපිට නොකිවුවට ඇයත් අත්තම්මා කෙනෙක් වුණ දාට අපේ ළමයින්ට කියාවි නේද ඒ කාලේ ගැන රස කතා.

එතකොට අපි? අපිත් මේ අපේ කාලේ ගැන අනාගතේ දවසක අපේ දරු මුණුබුරන්ට කියාවි ද ඒ කාලේ රස කතා.?

මේ දවස් වල වෙනදාටත් වඩා වැඩියෙන් ෆේස් බුක් ටුවිටර් ඔස්සේ මගේ නෙත ගැටෙන මාතෘකා අතර විවිධ තේමා පාඨ යටතේ "ඒ කාල මේ කාල බේදය" මුල් තැනක් ගන්නවා.


ටිකෙන් ටික කාලය අනාගතයට යන විට අතීතය රසවත් වෙලා වර්තමානය "අපේ ඒ කාලේ" තරම් රස නැති වෙලා ඉදිරි අනාගතයේ රස ගැන ප්‍රශ්නාර්තයක් හිතේ ඉතිරි වෙලා. ඒ විදිහට අපි දශක කීයක්, පරම්පරා කීයක් ගෙවාගෙන ඇවිත්ද.

බිම්බිසාර රජතුමා දුටු, හීන සැබෑවීගෙන යන කාලය එලබිලා වත්ද? මොනවද මේ සිහින?
ත්‍රිපිටකයේ මහාසුපින ජාතකයේ (ජාතක පාලියේ 77 වන ජාතකය) සදහන් මෙම සිහින දහසය හා බුදුරජාණන් වහන්සේ පහදා දුන් අරුත් ඉතාම කෙටියෙන් මම මෙහෙම සදහන් කරන්නම්.

1.  ගොන්නු හතර දෙනෙක් සතර දිශාවෙන් යුද්ධ කිරීමට මාළිගාවේ මිදුලට පැමිණ, පොරය බැලීමට එහි රැස්වූ මිනිසුන්ට යුද්ධ කරන අයුරු පමණක් පෙන්වා යුද්ධ නොකර පැන යාම. -

  • "අනාගතයේ දිළිඳු බව හා නොදැහැමි බව පිරි මිනිසුන් හා රජුන් සිටින කාල වල, කුසල් යටපත්ව අකුසල් ඉස්මතුවී පිරිහීගිය ලෝකයේ සාතර දිශාවෙන් වැහි වලා පිරී,විදුලිය කොටා,ගොරවා වැසි එන බව පෙන්වා වැසි නොවැස වලාකුලු විසිරී යයි. නියගයෙන් පීඩා විදි ජනයා වැසි ලකුණු දැක උද්ධාමයෙන් බලා සිටින නමුත් ඔවුන්ගේ අපේක්ශා ඉටු නොවෙයි.


2.  කුඩා ගස්, පැළ පොළවෙන් වියනක් පමණ වැඩී මල් පිපී ගෙඩි හට ගනියි. -


  • "පිරිහෙන ලෝකයේ මිනිස් ආයුශ ක්‍රම ක්‍රමයෙන් අඩුවී, රාගයෙන් මුසපත් වෙයි. කුඩා ගැහැණු ළමුන් පිරිමින් අතරට ගොස් ගැබිනියන් වී දරුවන් වදයි" 


3.  එළ දෙනුන්, එදින උපන් වසු පැටවුන්ගෙන් කිරි බීම. -

  • "අනාගතයේදී මවු පියන් පිදීමේ සිරිත් පිරිහී ගොස් මවුපිය වැඩිහිටියන් කෙරෙහි වූ ලජ්ජාව නැතිවී තම තමන් ආවාහ විවාහා කටයුතු කරගනී. දෙමවුපියන්ට ආහාර පානාදියෙන් සැලකීම හෝ නොසැලකීම තමන් කැමැත්ත අකමැත්ත අනුව කරයි. එනිසා මහලු වූ කල දෙමවුපියන්ට ස්වාධීන විය නොහැකිව දරුවන් සතුටු කිරීමෙහිම නියැලිය යුතු වෙයි.


4.  ගැල ඇදීමට හයි හත්තිය ඇති ගොනුන් කරතයේ නොබැද නාඹර නුපුහුණු ගොනුන් ගැල් බැදීමෙන් ඔවුන් ගැල ඇදීමට නොහැකිව හුන් තැනම සිටීම. -

  • "අනාගතයේ නොදැහැමි රජවරුන් කාර්‍යයෙහි දක්ශ, පුහුණු, යුක්තිය පසිඳලීමට සමත් ඇමතිවරුන්ට තනතුරු නොදී තරුණ,නොපුහුණු නුසුදුස්සන් පත් කරයි.ධර්ම සභාවේත්, විනිසුරු මඬුල්ලත්, වෙළෙඳ ව්‍යාපාරයේත් දක්‌ෂයින් නොයොදයි. ඒ නිසා ඒවායේ දියුණුවක් නොලබයි."


5.  දෙපසින්ම කට ඇති අශ්වයෙකු දෙකටින්ම කෑම. -

  • "කලියුගයේ නොදැහැමි රජවරුන්ගේ කාලයේ, නොදැහැමි චපල මිනිසුන් විනිසුරුවන් ලෙස යෙදවීමෙන් විත්තියෙන් හා පැමිණිල්ලෙන් දෙපිරිසෙන්ම අල්ලස් ගනිමින් නිවරදි තීන්දු නොදී යුක්තිය අයුක්තිය හොද නරක පින් පවු නොසලකා හරී."


6.  ලක්‍ෂයක්‌ වටිනා රන්තලියක්‌ මහජනයා එක්ව මුත්‍ර කිරීමට නාකි නරියෙකුට දීම.-

  • "කලියුගයේ රජවරුන් උසස් ගතිපැවතුම් සලකා තනතුරු නොදෙයි. දුශ්චරිතයෝ උසස් කරයි. මේ නිසා ගුණවතුන් දුගී වී ඔවුන්ගේ දිවි රැක ගැනීමට නොහැකි නිසා එම පහත් ගතිගුණ වලින් යුතු නුසුදුස්සන් හා ආවාහා විවාහා වෙයි" 



7.  මිනිසෙකු ලණුවක් අඹරමින් පාමුලට දමන විට ඔහු වාඩිවී සිටින පුටුව පාමුල ලැඟ සිටින කුසගින්නෙන් පෙළෙන හිවලෙක් මිනිසාට රහසින් එය කා දමයි. -
  • "කලියුගයේ ස්‌ත්‍රීන් පුරුෂයන් කෙරෙහි තදින් ඇලී, ලොල් වී,  සුරාවේ ඇලී, අලංකාරයට ලොල් වී, වීථි සංචාරයේ ඇලී, පස්‌කම් සැපට ලොල්වී, දුසිල්වත්ව, අසංවරව තම සැමියන් දුක්‌ මහන්සියෙන් උපයාගත් ධනය දේපළ හොර සැමියන් සමඟ එකතුවී විනාශ කරති."


8.  හිස් භාජන රැසක් මැද රජ මිඳුලේ තබා තිබූ ජලය පිරී ඉතිරෙන බදුනට සිවු දිශාවෙන්ම මිනිසුන් පැමිණ තව තවත් ජලය පුරවයි. හිස් භාජන දිහා නොබලයි. -

  • "කලියුගයේ ලෝකය පිරිහී, රජවරුන් දුගී වී, භාන්ඩාගාර හිස් වෙයි. එනිසා ධන හීන රජුන් තම කාර්‍යයන් ජනයා ලවා කරගනී. ජනයාද තම රැකියා අතහැර රජු සඳහාම කැපවෙයි,වගා කර රජු පෝශණය කරයි,රාජ අටු කොටු පුරවයි.


9.  පස්‌ පියුමෙන් සැදි හැම පැත්තෙනේම තොටුපල් ඇති පොකුණක, දෙපා සිව්පා සත්තු  පැමිණ වටෙන්ම පොකුණට බැස වතුර බොනවා. පොකුණේ මැද ගැඹුරු තැන වතුර කැළඹී තිබුණත් සත්තු වතුර බොන තැන් ඉතා පැහැදිලියි. කැළඹී නෑ. -

  • "කලියුගයේ අධාර්මික රජවරු ඡන්දය, ද්වේෂය, භය, මෝහය යන සතර අගතියෙන්ම ක්‍රියා කරනවා. අධාර්මිකව රට පාලනය කරමින්, අල්ලස, ධනයට ගිජු වෙයි. මෛත්‍රියෙන්, කරුණාවෙන් තොරව ඉතා සැර පරුෂ වෙයි. උක්‌ යන්ත්‍රයක මිරිකෙන උක්‌ පුරුක්‌ මෙන් රටවැසියා පෙළ පෙළා නොයෙක්‌ විදියෙන් අයබදු ගනී. මෙයින් පීඩාවට පත් ජනයා ගම් නියම් ගම් අතහැර පිටිසරට යනවා. (විදෙස්‌ ගත වෙනවා)


10.  එකම හට්‌ටියක පිසෙන බත තුන් ආකාරයකින් පිසෙයි. එක්‌ කොටසක්‌ හොඳින් තැම්බෙයි. කොටසක්‌ ඉතා අමුයි. කොටසක්‌ ඉතා තෙත්ය. -

  • "කලියුගයේ රජුන් අධාර්මික වනවිට රාජකාරියෙහි යෙදුණු අය, බමුණන්, ගම්වැසියන්, නගර වැසියන්, මහණ බමුණන්, දෙවියන් ද අධාර්මික වෙනවා. නොදැහැමි රාජ්‍යයේ සුළං රළුව හමනවා. වාතය දූෂණය වී, සුදුසු කල්හි නිසි ලෙස වැස්‌ස නොලැබෙයි. වැව් ආදියෙහි ඉහත්තාවේ වැසි වසින විට යට කොටසට නොවසියි. යට කොටසට වසින විට මතු කොටසට නොවසියි."


11.  ලක්‍ෂයක්‌ වටිනා සඳුන් අරටුවක්‌ කුණු වූ මෝරුවලට විකිණීම. -

  • "ශාසනය පිරිහෙන කල්හි වන්නේය. මතුකලක සිව්පසයෙහි ලොල් වූ විළි නැති භික්‍ෂුන් ඇති වන්නේය.ධර්මය සිවුරු ආදී සිව්පසය ලබා ගැනීම සඳහා අනුන්ට දේශනා කරන්නේය. සිව්පස ලාභය හැර සසරින් එතැරවීමේ සිට නිවන අරමුණකොට දෙසීමට නොහැකි වන්නෝය.වචන මාලාවක්‌ මිහිරි හඬත් අසා වටිනා සිවුරු ආදිය දෙන්නාහ. එසේම දෙනු කැමැත්තෝ ද වෙතියි. සමහරු නුවර ඇතුළත සතර මංසන්ධි, රජ දොරටු ආශ්‍රිතව හිඳ කහවණු අඩ කහවණු, ඔසු ආදී මුදල් නිසා දේශනා කරන්නාහ. මෙසේ නිවන අගය කොට දෙසන ලද ධර්මය සිව්පස ලැබීම, කහවණු අඩ කහවණු පිණිස විකුණා දම් දෙසීම ලක්‍ෂයක්‌ වටිනා හඳුන් හර කුණු මෝරු සඳහා විකිණීමක්‌ වැනි වන්නේය."


12.  ලබු කබල් දියෙහි ගිලීම. -

  • "කලියුගයේ අධාර්මිශ්ඨ රජවරුන්ගේ කාලයේ දැන උගත් බුධිමත් උතුම් පුත්‍රයන්ට තනතුරු නොදෙයි. නූගත් දුර්ගුණ නුසුදුස්සන්ට තනතුරු දෙයි. ඔවුන් ප්‍රධාන ස්‌ථානවල තනතුරු දරයි. රජු ඉදිරියේ, රජ දොරටුවේ හෝ ඇමැතියන් ඉදිරියේ හෝ, විනිසුරු මඬුල්ල ඉදිරියේ තනතුරු දරයි."


13.  මහ ගෙවල් වැනි ගල් නැව්මෙන් දියෙහි පා වීම. -

  • "කලියුගයෙහි නොදැහැමි රජවරු නූගත්, අධාර්මික නුසුදුස්සන්ට පදවි දී ඔවුහු අධිපති කළ විට, ධාර්මික, උගතුන් දිළිඳුන් වෙයි. කිසිවෙක්‌ ඔවුන්ට ගරුසරු නොදක්වයි. රජු ඉදිරියේ හෝ ඇමැතියන් ඉදිරියේ හෝ යුක්‌තිය පසිඳන ස්‌ථානයෙහි හෝ යුක්‌තිය පසිඳලීමෙහි දක්‍ෂවූ ගල් පර්වත වැනි උගත් ගුණවත් පුතුන්ගේ කතා නොසලකා හරියි. එසේම සංඝකර්මවලදී මෙන්ම ඉහත ස්‌ථානයන්හි දී ද සීල සිල්වත්, ධර්ම විනයධර භික්‍ෂූන් වහන්සේ ගරු කළ යුත්තන් සේ නොසිතයි."


14.  කුඩා ගෙම්බන් කළු සර්පයන් පසුපස එලවා ගොස් එම සර්පයන් අල්ලාගෙන කෑම.

  • "ලෝකය පිරිහෙන විට මිනිස්‌සුන්ගේ කාමාශාව දැඩි වේ.කෙළෙසුන්ට වසග වී නව යොවුන් භාර්යාවන් වසඟයට පත්වේ. භව භෝග ආදියත් නව යොවුන් භාර්‍යාවන්ගේ ආධිපත්‍යයට යටත් වේ. ඒවා පාලනය කරන්නේ තම තමන්ගේ භාර්යාවන්මය.


15.  රන්වන් රණහංසයන් පිරිවරාගෙන ඇවිදින කපුටන් දැකීම. -

  • "අනාගත රජවරු හස්‌ති ශිල්පාදියෙහි, යුද්ධයෙහි අදක්‍ෂ වේ. ඔවුන් තම රාජ්‍යයට විපත් ඇතිකරතියි සිතා සමාන දක්ශතා, හැකියා ඇත්තන්ට තනතුරු යස ඉසුරු නොදේ. පාද දෙවීම, නැහැවීම, කෙස්‌ රැවුල කපන සේවකාදීන්ට තනතුරු යස ඉසුරු දෙයි.


16.  එළුවන් දිවියන් පසුපස එලවා ගොස් අල්ලාගෙන කනවා දැකීම.

  • "අධාර්මික රජවරුන්ගේ කාලවල අධාර්මික,නූගත් දුර්ජනයින් රජු හා විශ්වාසයට යනවා. ධර්මික උගතුන් දුබල වෙයි. විනිශ්චය ශාලාවෙහි දුබලයන් බලවත් වේ. එසේම ලඡ්ජා ප්‍රියශීලි භික්‍ෂූන්ට අලඡ්ජී පාපි භික්‍ෂූන්ගෙන් පීඩා ලැබ වන ගත වෙනවා. ධර්ම් විනය ධර භික්‍ෂූන් දුබල වේ."

සිහින දහසය එකින් එක ගත් විට ඒ එක් එක් සිහිනයට අද සමාජයේ ඇති උදාහරන ඔබේ මතකයට නැගෙන්න ඇති.

වෙනස් වන ලොව නොවෙනස් වන එකම දේ වෙනස් වීම පමණයි කියලා කතාවක් තියනවනේ. ඉතින් අපි අපේ කාලයේ රස මුසු තැන් කතා කරමු. ඒවා මේ කාලයේ උන්දැලාට අත් විදින්න නැහැ කියලා අපේ කාලේ ඈයෝ කිඹුල් කඳුළු හෙලන්ට කාරි නෑ. අපේ කාලේ ඕවා තිබ්බේ නැහැ කියලා මේ කාලේ උන්දැලාට ඔරවන්ටත් කාරි නෑ. වෙනස් වීම තේරුම් අරන් ජීවිතයට සතුටින් මුහුණ දෙමු.

මගේ බාල කාලයේ (එක දහස් නවසිය අනූ ගණන් වල ;-) )මං වඩාත්ම ප්‍රිය කල රස මුසු දෑ කීපයක් එක්ක ඉදිරි ලිපි වලින් ආයෙත් හමුවෙමු.

No comments: